دانش‌آموزان مدال‌آور ایرانی پس از افتخار آفرینی در دوازدهمین المپیاد نجوم و اخترفیزیک، ۲۲ آبان به کشور بازگشتند و مورد استقبال رییس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان قرار گرفتند.

دوچرخه

هدی پورغلامی، امیرعلی اختراعی، نوید اکبری، کیان باختری، محمدصدرا حیدری، محمد شجاعیان، علیرضا محمدیان، امیرپویا معینی و علی یونسی دانش آموزان مدالآوری هستند که در دو تیم «الف»، با پنج عضو و «ب» با چهار عضو، در دوازدهمین المپیاد نجوم و اخترفیزیک، در پکن (چین) شش مدال طلا و سه مدال نقره دریافت کردند.

به گزارش روابط‌عمومی مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان، دکتر مهدی خاکیان‌قمی، دکتر حسین حقی، محمدهادی ستوده و امیرحسین امیری سرپرستی این دوتیم را برعهده داشتند.

پیش از بازگشت دانش‌آموزان ایرانی از چین، فاطمه مهاجرانی، رییس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان، از موفقیت آنان خبر داد و اعلام کرد که اعضای دانش‌پژوه تیم الف کشورمان با چهار مدال طلا و یک مدال نقره، به مقام نخست این‌دوره‌ی المپیاد نجوم دست یافتند. به گفته‌ی مهاجرانی چهار عضو تیم دوم نیز توانستند دو مدال طلا و دو مدال نقره دریافت کنند.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، دوازدهمین المپیاد نجوم و اخترفیزیک، امسال در چین برگزار شد و دانش‌آموزان ایرانی برای نخستین بار توانستند در جایگاه اول این مسابقات قرار بگیرند. تیم‌های دانش‌آموزان روسیه و چین دوم و سوم شدند.

مهاجرانی هم‌چنین با اعلام این خبر که «هدی پورغلامی» یکی از دانش‌آموزان ایرانی حاضر در المپیاد نجوم و اخترفیزیک، کاپ بهترین رصد را به دست آورده، افزود: «این دانش‌آموز در دوازدهمین دوره المپیاد نجوم و اخترفیزیک، عنوان سومین نفر در المپیاد را کسب کرده است.»

رییس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان موفقیت امسال دانش‌آموزان ایرانی را به دلیل رصدهای بالای آنان دانست و گفت که این کار با هماهنگی‌های انجام شده و استفاده‌ی دانش‌آموزان از امکانات دانشگاه امیرکبیر میسر شده است.

گفتنی است سال گذشته اعضای تیم ایران با کسب یک مدال طلا، سه مدال نقره و یک مدال برنز موفق به کسب مقام سوم این المپیاد شدند که تایلند میزبان آن بود.

ایران در سال ۱۳۸۹ یک بار میزبان این المپیاد بوده و قرار است دو سال دیگر (سال ۲۰۲۰) بار دیگر میزبان المپیاد نجوم باشد. به‌گفته‌ی مهاجرانی، دانش‌آموزان ایرانی تا کنون از ۱۲ دوره‌ی المپیاد نجوم، حدود ۹۰ مدال به‌دست آورده‌اند. دوچرخه این موفقیت را صمیمانه به مدال‌آوران عزیز و همه‌ی دانش‌آموزان کشور تبریک می‌گوید.

یادآور می‌شود اوایل مرداد امسال پنج عضو تیم ایران در چهل‌ونهمین المپیاد فیزیک سه مدال نقره و دو مدال برنز  به‌دست آوردند. امیرحسین بریری، شروین خلفی و هادی عزیزی دریافت‌کنندگان مدال نقره و ارشیا افضل و مبین مرادی دریافت‌کنندگان مدال برنز از این رقابت‌ها بودند که در لیسبون (پرتغال) برگزار شده بود.

در همان ماه مرداد، مهدی جعفرزاده، ارشیا خادمی، بهراد سعیدی و محمدحسن شریف‌نیا، چهار دانشآموز ایرانی شرکت کننده در پنجاهمین المپیاد شیمی نیز توانستند چهار مدال نقره با خود به میهن بیاورند. دو کشور چک و اسلواکی به‌طور مشترک میزبان این مسابقات بودند.

کد خبر 422469

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha